Comeniusról
Cseh pedagógus és író, „a nemzetek tanítója”.
Ő tekinthető az első modern pedagógusnak.
Johannes Amos Comenius és Comenius Ámos János néven is ismert.
Johannes Amos Comenius 1592. március 28-án született a korabeli Morvaország Nivnice nevű falujában.
Szüleit korán elvesztette, így egyik nagynénje nevelte és taníttatta.
Felsőfokú teológiai tanulmányokat folytatott a herborni akadémián
és a hiedelbergi egyetemen.
Az egyetem után megnősült és Fulnek városában telepedett le, ahol lelkipásztor és tanító a város latin iskolájában.
A harmincéves háború kitörése után elvesztette otthonát, családját,
s menekülésre kényszerült.
1641-ben Londonba, majd Svédországba utazott, hogy
közreműködjön az oktatás reformjában.
1650. márciusában Lórántffy Zsuzsanna fejedelemasszony Sárospatakra hívta. Négy évig (1650-1654) tartózkodott Magyarországon.
Miután a Habsburg-ellenes politikai elképzeléseihez nem talált támogatókat,
elhagyta az országot.
Élete végén Amszterdamban telepedett le, ahol elkészítette műveinek gyűjteményes kiadását Opera Didactica Omnia címen.
Ez tartalmazta a korábban írt oktatástanát, a Didactica Magnáti.
Élete fő műve az Egyetemes tanácskozás, melyben
a világ bajainak orvoslására keres gyógyírt.
Ezt a könyvet már nem tudta kiadni. 1670. november 17-én elhunyt.
Comenius a XVII. században élt, s ez a század a pedagógiában az átmenet kora.
Az emberek egyfelől féltették gyermekeiket a járványoktól,
másrészt a nagy csecsemőhalandóság miatt
óvakodtak a túlzott érzelmi kötődésektől.
A járványok elleni harcban fejlődött a gyermekgyógyászat, s egyre
több figyelmet fordítottak magára a gyermekre is.
Megnőtt az érdeklődés a felnőttek körében a gyermeknevelés kérdései iránt,
de ugyanakkor megfigyelhető
a gyerekek túlzott dédelgetése, játékszerként való kezelése is.
A kor átmenet voltát bizonyítja többek közt az a tény, hogy a verés,
mint nevelési módszer, továbbra is megmaradt.
Elterjedtek az alapfokú iskolák, ahol vallási ismereteket,
írást, számolást és anyanyelvi olvasást oktattak.
A magasabb műveltség tartalma is átformálódott, megnőtt az igény
a természettudományok iskolai oktatására.
A középkorból itt maradt nyelvi képzés azonban még mindig
központi jelentőségű tananyag-alakító tényező volt.
Comenius fontosnak tartotta a természettudományos képzést, és
úgy vélte, hogy a nyelvismeret elengedhetetlen,
legalábbis a magasabb szintű műveltséghez.
Comenius meggyőződésévé vált, hogy ki kell dolgozni
az alapvető fogalmak egymáshoz kapcsolódásának rendszerét,
a tudományok tudományát, ami hozzásegíti az embereket
helyük megtalálásához, boldogulásához.
Ez a tudomány a pánszófia.
A Sárospatakon tervezett pánszófikus iskola hétosztályos lett volna,
melynek minden osztályában egyre bővülő, de önmagában is helytálló ismeretrendszert akart tanítani.
Magyarországon a hétosztályos pánszófikus iskolájának csak
első három osztályát tudta kiépíteni.
Comenius meg volt győződve az ember nevelhetőségéről.
Műveiben egyrészt arra törekedett, hogy egységbe foglalja
a kor tudományos eredményeit,
másrészt pedig új elveket vezetett be, melyek fontos változást hoztak
a kor pedagógiai gondolkodásában.
Órarend 1-12. évfolyam
Nézz meg!
A Comenius Filmműhely
videói az iskoláról,
rendezvényekről:
Comenius évindító klip 2023/2024
Comenius évindító klip 2022/23
Comenius Term 2018/19
Cool ez a suli!
Roaring twenties
Comenius Rocks
Comenius tanári kar :-) 2014.
Comenius tanári kar :-) 2016.
50's Fever
Scary Potter
Adó 1%
Tisztelt Szülő,
Tisztelt Támogatónk!
Kérjük, hogy amennyiben még nem rendelkezett 2024-es Személyi Jövedelemadója 1%-nak felajánlásáról, úgy kérjük támogassa azzal az - Aktív Comenius Kulturális és Sportegyesületet - amely iskolánk kulturális és sport életét segíti.
Az egyesület támogatja a nyári napközis táborainkat, a nyári Velencei-tavi kenutúrákat, az évközi barlangász és kerékpár túrákat, az iskolai színjátszó köröket és a kóruséneklést.
A felajánláshoz szükséges egyesületi adatok:
Aktív Comenius Kulturális és Sportegyesület
Adószám: 18848153-1-07
Cambridge Vizsgaközpont
Intézményünket Cambridge Assessment English Vizsgafelkészítő központtá nyilvánították.
Fenntarthatóság
Határtalanul 2022/2023
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett HATÁRTALANUL pályázaton iskolánk az idei évben is sikerrel pályázott.
A 7. évfolyamosok - Székelyföld kincsei - Sóvidék csodái
Megvalósult Magyarország Kormányának támogatásával!
Éves beszámoló
Éves beszámoló 2023
Egyszerűsített éves beszámoló 2023
Kiegészítő melléklet 2023
Független könyvvizsgálói jelentés 2023
Éves beszámoló 2022
Egyszerűsített éves beszámoló 2022
Kiegészítő melléklet 2022
Független könyvvizsgálói jelentés 2022
Éves beszámoló 2021
Egyszerűsített éves beszámoló 2021
Kiegészítő melléklet 2021
Független könyvvizsgálói jelentés 2021
Éves beszámoló 2020
Egyszerűsített éves beszámoló 2020
Kiegészítő melléklet 2020
Független Könyvvizsgálói jelentés 2020
Éves beszámoló 2019
Egyszerűsített éves beszámoló 2019
Független könyvvizsgálói jelentés 2019
Kiegészítő melléklet
Éves beszámoló 2018
Egyszerűsített éves beszámoló
Kiegészítő melléklet
Független könyvvizsgálói jelentés
Éves beszámoló 2017
Egyszerűsített éves beszámoló
Kiegészítő melléklet
Független könyvvizsgálói jelentés
Éves beszámoló 2016
Egyszerűsített éves beszámoló
Kiegészítő melléklet
Független könyvvizsgálói jelentés
Éves beszámoló 2015
Egyszerűsített éves beszámoló
Kiegészítő melléklet
Éves beszámoló 2014
Egyszerűsített éves beszámoló
Kiegészítő melléklet
Éves beszámoló 2013
Egyszerűsített éves beszámoló
Kiegészítő melléklet
Pályázat
A Comenius Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Iskola a TÁMOP-6.1.2.A-14/2-2014-0165 pályázaton 9.400.000 Ft-ot támogatási összeget nyert az "Egészségtudatos diákokért- a székesfehérvári Comeniusban" program megvalósítására.
Határtalanul 2017
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett HATÁRTALANUL pályázaton iskolánk az idei évben is sikerrel pályázott, és 2.699.500.- forintot nyert.
A projekt keretében a 7. évfolyamos tanulók a Rákóczi-szabadságharc emlékútján, Kárpátalján jártak.
részletes beszámoló
ÖKOISKOLA
Határtalanul 2016.
Iskolánk 2016. március 03-án 1.052.000.- Ft összeget nyert az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett HATÁRTALANUL pályázaton a 7. évfolyamos tanulók "II. Rákóczi Ferenc nyomában, Őszi természet a Felvidéken" program megvalósításához.
Határtalanul 2020/21.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett HATÁRTALANUL pályázaton iskolánk az idei évben négy évfolyamával is sikerrel pályázott.
A 7. évfolyamosok - Székelyföld kincsei - Sóvidék csodái
Támogatás összege: 2.597.750.- Ft
Tamulmányi kirándulás középiskolásoknak (9., 10. és 11. évfolyam)
Királyok és fejedelmek útján Erdélyben
Támogatás összeg: 10.390.700.- Ft
Határtalanul 9. évfolyam
Határtalanul 10. évfolyam
Megvalósult Magyarország Kormányának támogatásával!
Határtalanul 2018/19.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett HATÁRTALANUL pályázaton iskolánk az idei évben is sikerrel pályázott, és 2.219.875,.- forintot nyert.
A projekt keretében a 7. évfolyamos tanulók "Erdőország magyar vére - Hon- és népismereti kalandozások Erdélyben" utazáson vettek részt.
Határtalanul 2019/20.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett HATÁRTALANUL pályázaton iskolánk az idei évben is sikerrel pályázott,
és 2.799.500,.- forintot nyert.
A projekt keretében a 7. évfolyamos tanulók "Erdőország magyar vére - Hon- és népismereti kalandozások Erdélyben" utazáson vettek részt.
A projekt a vírushelyzet miatt várhatóan 2021-ben valósul meg.